donderdag 25 november 2010

Werk²

Sinds mijn vorige post is het serieus druk geweest met onze workshop vrijdag in het vooruitzicht en twee weken later onze laatste presentatie hier. Met de regelmaat van de klok hebben we nog afspraken met mensen en af en toe zitten er eens echt zotte dagen tussen. Vrijdag zijn onze projectcoördinatoren Bram en Sigrid hier aangekomen en samen met hen zijn we zaterdag op uitstap geweest naar de plantage Rust en Werk : hier wordt vooral aan veeteelt gedaan maar ook aquacultuur (garnalen). Dit alles onder leiding van dhr. Van Alen. Een kwikke zeventiger die de plantage uitoefent als hobby, want hij heeft een betonbedrijf in de stad. In een aanhangwagen van de tractor hebben we een fractie van zijn plantage gezien en daarna daar een lekkere maaltijd genuttigd. Ergens vorige week ben ik er in geslaagd op zowel photoshop als indesign op mijn mini-laptopje te installeren en tot mijn grote verbazing lukt dat wel aardig. Hoewel photoshoppen op een 10-inch scherm allesbehalve comfortabel is, ben ik er wel in geslaagd om er iets deftigs van te maken : een inplantingsplan overtekenen. En sinds een kwartier is de presentatie voor de workshop min of meer af in indesign. JUIJ.

Maandag was zo één van die zotte dagen. 's Morgens hadden we een afspraak op Mariënburg met een bioloog. Op Mariënburg staan namelijk redelijk wat oude bomen die mee bij het geheel horen, maar onze kennis van tropische bomen is nihil. Dus wat hulp was meer dan welkom. Daarna kwam Kai op het lumineuze idee om onze uitnodiging voor de workshop als een advertentie in de krant te zetten. Iets wat in België niet echt indenkbaar is, niet in het minste om wille van het kostenplaatje, maar voor een goeie 20 euro (nog te delen door zes mensen) staat er een advertentie in de krant. Zo gezegd, zo gedaan. Daarna wilden we nog langs een andere journalist gaan, om hem uit te nodigen voor de workshop, kwestie van Artesis hier nog wat meer naambekendheid te geven. Maar die had het erg druk en stelde voor dat we een paar uur later zouden terugkomen. Dan was er een liveshow (waar we niet op zouden komen) op tv en had hij wat meer tijd. Ondertussen zijn we dan ook iets gaan eten. En dat was ver het beste van wat ik tot nu toe in Suriname heb gegeten : hotpot ofwel fondu op z'n Chinees. Men stelle zich voor een klein gasbekken met daarop een kom met een pikante en een gewone bouillon. Daarrond : rauw vlees, tofu, noedels, champignons, ... Het is de bedoeling dat je die allemaal in de bouillon gooit, even laat koken en dan opeet. Hemels gewoon. Na ons buikje rond gegeten te hebben zijn we dan terug naar het tvstation gekeerd om in het publiek van een nogal amateurisische liveshow terecht te komen : Monday Live op STVS. Daarna was het tijd om huiswaarts te keren.

Ook dinsdag was een zotte dag. 's Morgens zijn we naar SAB geweest : het bedrijf dat hier rum produceert om hun mening eens te horen over ons idee om terug een rumdistilleerderij op Mariënburg neer te zetten. En hun mening was positief, wat wel fijn was. Ze zouden er zelfs met de directeur over praten. Stel je voor. Daarna zijn we nog naar het openluchtmuseum op Nieuw-Amsterdam geweest om daar eens met de directeur te praten. Ik stelde me een man van rond de vijftig voor, maar niets was minder waar. Voor mij stond een jonge kerel, ik schat hem hoogstens dertig. Echt een zalige mens, die uiteindelijk ook wel achter onze ideeën staat. Dus met een smile tot achter onze oren keerden we naar huis terug.

Vandaag was het echt werken geblazen. Er moet nog vanalles in orde gebracht worden tegen vrijdag en aangezien morgen een feestdag (Srefidensi of onafhankelijkheidsdag, 35 jaar zijn ze onafhankelijk) is, vergde het wel wat planning (en bij mij de nodige stress, ja ik ben soms een stresskip) om alles geregeld te krijgen. Vooral als dan de printer in de printshop dan ook nog eens "out of order" is. Maar gelukkig is alles in orde gekomen en zal morgen een knutseldag worden voor mij : kaartjes maken, plannen aan elkaar plakken, ... En over exact vier weken sta ik terug op Belgische bodem. De tijd gaat écht snel voorbij, maar ik val in herhaling. 't Is dan ook wel tijd om in mijn nest te kruipen. Slaapwel !

1 opmerking:

Unknown zei

Verdomme meid, geweldig om te lezen, maar hartstikke jaloers word ik er van!

Geniet, leer en beleef, en kom het dan nog maar is allemaal vertellen!

groetjes,
Dries