dinsdag 21 december 2010

Voltzberg en Raleighvallen

Met wat vertraging, omdat het terug nogal druk was de afgelopen dagen, een verslag van ons tripje naar de Raleighvallen en de Voltzberg.

Dag 1 : Vertrek
Iets over 7 worden we opgepikt met een mini-busje om naar Witagron te gaan, een dorpje aan de Coppenamerivier op vier uur rijden van Paramaribo. Eerst gaat het richting Zanderij voor een korte tussenstop met ontbijt om dan via de bauxietwegen naar Witagron te gaan. Daar stapten we over op een koriaal die ons na 2u30 varen bracht tot op ons eiland aan een stroomversnelling. Onze locatie was super. Een gigantische hut met twee verdiepen waar wij een plekje mochten zoeken om onze hangmat op te hangen, met zicht op de rivier. In de bomen rond het kamp zitten schattige doodskopaapjes. Nadat we geïnstalleerd waren gingen we een wandeling rond het eiland doen waarbij we al te weten kwamen dat het regenwoud echt wel een supermarkt is. De douche in de rivier deed daarna meer dan deugd en de avond werd afgesloten met een optreden van de Raleigh Boyz.

Dag 2 : de Voltzberg

Na een stevig ontbijt vertrokken we richting Voltzberg. Eerst vijf minuutjes met de boot en daarna alles te voet. Om bij de Voltzberg te geraken moesten we eerst ongeveer zeven km door de jungle stappen, wat traag vooruit ging. Veel dieren hebben we helaas niet gezien : een slang en een hoop parasolmieren. Daarna begon de klim van deze granieten bult. Het was best wel vermoeiend, maar het uitzicht op de top maakte alles goed. Na een goede picnic keerden we terug naar het kamp om een plonsje in de rivier te nemen. Bij iedereen was tegen dan de pijp wel uit.

Dag 3 : Moedervallen
Voor de derde dag stond er een kleine wandeling geprogrammeerd naar de moedervallen. Eerst weer vijf minuten met de boot om dan een uurtje te stappen en een prachtig zicht te hebben op de watervallen. Bij het terugkeren werd ik aangeduid tot gids dus daar stond ik dan mooi met een machete te zwaaien. :) De namiddag kon kort samengevat worden : chillen in de stroomversnelling.

Dag 4 : Terug naar de stad

Na het ontbijt was het dan helaas tijd om terug naar huis te gaan met de boot en de bus. 's Avonds zijn we wel nog naar de film geweest : Unstoppable.

Het was een tripje dat echt wel de moeite waard was. Foto's volgen later.