dinsdag 19 oktober 2010

Surinaams vervoer

Zich verplaatsen in Suriname is soms toch een hele uitdaging. Eerst en vooral is het wennen aan het links rijden. Voetpaden zijn er nauwelijks, stoepen daarentegen wel (stenen onderbouw van een gebouw). En als je de straat wil oversteken moet je opletten dat je niet van je sokken geblazen wordt. Of daar nu een zebrapad is of niet, maakt eigenlijk niet uit. Dan is het nog wennen aan het getoeter. Dat is hier een communicatiemiddel. Maar er zou eens een woordenboek claxoneren moeten uit geschreven worden, genre : tuut-ik steek voorbij, tuut tuut-doe voort, tuuuuuuuuuuuuuut - ge zijt ambetant, tut -ge moogt invoegen... Als voetganger of fietser moet je ook nog rekeninghouden met een regelmatig zoengeluid van mensen die passeren (nafluiten kennen ze hier blijkbaar niet). Fietsen is alleen voor toeristen of stageaires. Surinamers zie je nooit op de fiets, enkel op de bromfiets of de auto. Het gaat zelfs zo ver dat er een gigantische parking is aangelegd aan de universiteit. Bij ons is dat dus een fietsenstalling. Zelfs voor 200m gebruiken ze een auto. Ah ja, en in rakelings voorbijsteken zijn ze ook énorm goed. Op de bromfiets gaat het al beter. Hoewel rechts afslagen een nachtmerrie blijft, vooral aan drukke kruispunten waar er geen verkeerslichten zijn. Die lichten staan soms zoals bij ons, of soms hangen ze in het midden van een kruispunt. 

Het openbaar vervoer nemen is ook een belevenis op zich. Busjes zijn er in alle kleuren van de regenboog, maar in slechts 1 formaat. Ik schat dat er 25 man in kan. 



De bus vertrekt pas aan de beginhalte als hij helemaal vol zit. Dat kan soms dus even duren. Zoals in de standaardbus bij ons zijn er aan weerskanten van de gang twee keer twee stoeltjes. Hier heb je nog op elke rij klapstoeltjes voor in het gangpad. Als jij daar zit, en iemand die achter je zit moet er voor jou uit mag  je uitstappen om die door te laten, er is maar één in- en uitgang. Er zijn wel bushaltes, maar waarom is mij een raadsel. Als je je hand duidelijk opsteekt, zelfs al sta je niet aan een halte, dan kan je opstappen (als er nog plaats is). Hetzelfde geldt voor het uitstappen. Twee seconden nadat je gebeld hebt, stopt de bus en kan je uitstappen. Betalen doe je net voor je uitstapt. Maar een dienstregeling is er dus niet, net zoals een overzicht van de verschillende lijnen en hoe ze rijden. Busjes rijden met de deur open, anders zou het écht wel te warm worden. Afhankelijk van de buschauffer staan de boxen dan nog lekker luid met een heel scala aan (Surinaamse) muziek. Goedkoop is het wel, 1,25SRD (omgerekend €0,30), maar geen optie als je gehaast bent of ergens op tijd moet zijn. Dan pak je beter de taxi. "Taximaatschappijen" zijn er in overvloed. Maar de taxi's vallen niet op in het straatbeeld, er staat geen bordje op ofzo. Meters zijn er niet, maar er zijn vaste tarieven voor de afstanden. Van bij ons tot het centrum betaal je 10SRD (€2,5), te delen door het aantal mensen waarmee je in de taxi zit. Dus zeker wel goedkoop, en soms de enige oplossing om ergens te (op tijd) te geraken.

Geen opmerkingen: